keskiviikko 17. huhtikuuta 2019

Rinta-selkä-vatsa -treeni ja leuanvetoprogressiota


Tässäpä kaikessa lyhykäisyydessään selkä-rinta -vatsatreeni, eipä muuta kuin ottaa ja testata. Tämän postauksen yhteydessä kirjoitin, että kuvasin ensimmäisen kokonaisen treenini ja se oli tosiaan alusta alkaen todella kiusallista. Mutta se ei ollut itseasiassa eka kerta kun punttitreeniäni kuvasin, sillä arkistojen kätköistä löytyi nämä kaksi postauksen yhteydessä olevaa pätkää.  

Treeni lähti totutusti kymmenen minuutin lämmittelyllä crosstrainerissa, minkä jälkeen jatkoin vatsoilla. Tämä oli kyllä minulla todellinen heureka-hetki, kun ensimmäisen kerran päätin kokeilla vatsat treenin alkuun. Toimii minulla todella hyvin, tulee rutistettua ne viimeisetkin toistot ja silti jaksaa painaa koko treenin loppuun.


Vatsat tein triplasarjana, jossa liikkeinä sivuaskel lankussa 15 toistoa per puoli. Toisena linkkari, joita myös 15 toistoa ja viimeisenä vatsarutistus 20 toistoa. Kaikki kolme liikettä peräperään, pieni tauko ja uusi kierros. Kierroksia tein kolme.

Vatsojen jälkeen jatkoin punnerruksilla, joita tein kymmenen rauhallisella tempolla keskittyen ensisijaisesti vartalon oikeaan linjaan. Tavallisista punnerruksista siirryin penkkipunnerrukseen, jossa kolme sarjaa ja jokaisessa kymmenen toistoa.

Kolmannen rintaliikkeen tein ristitaljassa kahvoilla. Toistoja tässäkin kymmenen jokaisessa sarjassa, joita tein yhteensä kolme. Tämä kyllä tuntui rinnan lisäksi joka paikassa muuallakin, kun ei ollut hetkeen kyseistä liikettä tehnyt.

Tämän jälkeen siirryin treenaamaan selkää. Ensimmäisenä liikkeenä yksi mun lempiliikkeistä, eli kulmasoutu levytangolla ja kolmiokahvalla. Tuota asennon kulmaa voisi vaihdella, olen ehkä aavistuksen liian pystyssä tuossa. Tätä liikettä ei salilla pääse treenaamaan peilin edessä ja kun itsellä on jokin mielekuva siitä, miltä oma asento näyttää, niin ihan hyvä välillä tarkistaa asia ja kuvata. Toistoja tässäkin kymmenen ja sarjoja kolme.


Tämän jälkeen hyvää huomenta -liike levytanko hartioilla. Tämänhän voisi tehdä myös kahvakuulalla, mutta itse tykkäsin tehdä sen tangolla. Toistoja kymmenen ja sarjoja kolme.

Toiseksiviimeisenä settinä sitten supersarjana ylätaljan veto lapiokahvalla ja alataljan veto kolmiokahvalla. Molemmat liikkeet putkeen ilman taukoa, jonka jälkeen lyhyt lepo. Toistoja molemmissa kymmenen ja sarjoja kolme.

Viimeisenä leuanveto. Leukoja en ole tähän päivään mennessä onnistunut vetämään 1-2 enempää, se on ehdottomasti ollut yksi minun akilleen kantapäistä aina. Nyt suunta on jo oikea, sillä tällä hetkellä vastus avustetussa leuanvedossa on toiseksi kevyin. En ole vielä itselleni asettanut mitään konkreettista leuanvetotavoitetta, katsotaan miten homma etenee.

Leuanveto on teknisesti omasta mielestäni kyllä todella haastava liike, lapatuki esimerkiksi oli ja on edelleen itselläni vähän kateissa. Leuanveto on kuitenkin itselläni tavoiteliike ja sitä silmällä pitäen teenkin paljon ylätaljaa, lapatukiharjoitteita ja avustettuja leukoja eri otteilla. Myös leuanvedot kuminauhalla ovat hyvää treeniä, sillä siinä täytyy kontroilloida koko kroppaa ihan eri lailla kuin tuossa laitteen penkissä istuessa.

Tässä toistoja kahdeksan ja sarjoja kolme. Viimeisen sarjan tein neutraalilla otteella. Sekin on ihan hauskaa vaihdella välillä eri otteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti